Velkommen til Sögne Home AS
Varme verdier –
Norsk design
Sögne Home er en norsk merkevareleverandør som designer og selger interiørartikler for den bevisste skandinaviske kunde.
Vi brenner for å designe bærekraftige produkter som er gode å bruke, stilige å se på og laget på gode verdier!
Om oss
Sögne Home designer ærlige interiørprodukter av høyeste kvalitet. Produktene har et moderne og skandinavisk formspråk, samtidig som de er tidløse og stilrene i en kvalitet som er ment for å vare i generasjoner.
Produktene vi lager blir utviklet av vårt lille team i Søgne i Kristiansand, mens selve produksjonen skjer i tett samarbeid med våre produsenter i India og Bangladesh.
Vi er opptatt av en trygg og bærekraftig produksjonslinje og ønsker å være en bedrift både kunder, samarbeidspartnere og produsenter kan stole på.
Vi håper du vil sette pris på det vi lager – og at du får glede av det i mange, mange år.
HISTORIEN VÅR
Det hele begynte en vanlig tirsdag i 2011. Kristin og Linda var kollegaer i en interiørbutikk i Søgne, da Kristin spurte: “Skal vi ikke bare starte for oss selv?”
Linda svarte ja. Dermed var det gjort.
Noen dager senere satt Kristin, Linda og en tredje kollega, Vibeke, og deres menn rundt et kjøkkenbord og diskuterte det som senere skulle bli Sögne Home. De visste de ville lage interiørprodukter, men ikke hva.
Siden Søgne er en kystkommune på Sørlandet med lange tradisjoner fra fiske og sjøliv, falt det naturlig å tenke i de baner. Alle som ferdes ved sjøen vet hvor mørkt det blir om kvelden, og dermed begynte ideene å spinne rundt en lanterne.
– Vi fikk hjelp til å spikke en lanterne ment for stearinlys, og det ble vår første prototype, minnes Kristin.
– De hadde tro på oss fra første stund
Gründerreisen var i gang. Damene tok med seg lanternen i håndbagasjen til en messe i Frankfurt, som er et populært møtested for designere og produsenter. De virret rundt og ante lite om hvordan ting foregikk; livredde for å slippe lanternen av syne.
Men plutselig begynte ballen å rulle. Gründerne fra Søgne fikk god kontakt med et par produsenter i India, og i et par hektiske måneder den høsten gikk tegninger av lanterner og puter, og vareprøver av materialer nærmest i skytteltrafikk mellom Søgne og Østen. Det hastet nemlig, for i januar 2012 skulle Sögne Home møte sine første potensielle kunder på interiørmessen i Lillestrøm.
Prototypene på lanternene og en prøvekolleksjon på puter med en karakteristisk ö hentet fra logoen, kom akkurat tidsnok. I løpet av noen få messedager på Lillestrøm fikk damene signert avtaler med flere butikker rundt omkring i landet. Deres tidligere arbeidsplass Gave- og interiørhuset i Søgne og et par andre interiørbutikker på Sørlandet valgte også å ta inn varene. Det viste seg å bli viktig.
– De hadde tro på oss fra første stund og det er vi evig takknemlige for, sier Linda.
Både hun og Kristin forteller om den sitrende følelsen da den aller første containeren med varer sto trygt på bakken utenfor en låve i Søgne, som ble provisorisk lager.
– Det kjentes helt uvirkelig at det var våre varer. Det var rått, forteller Kristin.
For å holde kostnadene nede, var det kummerlige låveloftet lageret deres i flere år. Varene lempet de selv opp på en traktor, men de fikk hjelp til å få kjørt den og varene opp låvebrua og inn i den kalde bygningen. For å holde varmen på vinterstid, tydde de gjerne til termodress mens de sorterte og pakket varer til kunder.
– Det var ikke noe luksus. Det var noen tøffe, men også gøye år, sier Linda.
Humpene i veien
I dag holder Sögne Home til i varme, moderne lokaler en annen plass i bygda. Varekolleksjonen er endret og utvidet, og består blant annet av servise, skinnvesker og fjøler og brett i tre. Bedriften er likevel mest kjent for de ikoniske koppene med ord og sitater, og selges i dag hos rundt 300 forhandlere over det ganske land.
Det skulle gå mange år fra tirsdagen i 2011 til det viste seg at Sögne Home hadde livets rett. De første årene jobbet gründerne ren dugnad og måtte ha ekstrajobb ved siden av. De følte seg modige da de våget å ta ut 5000 kroner hver i lønn i måneden, og overmodige da de kunne øke til 15 000 kroner. Det var hånd til munn i mange år, og da Vibeke i 2016 måtte trekke seg ut av selskapet av helsemessige årsaker, sto Kristin og Linda ved et veiskille.
– Vi måtte spørre oss selv; vil vi dette, eller vil vi ikke?, sier Kristin.
Det store veiskille
De bestemte seg for å ville. Så løsnet det. Stadig flere oppdaget de stilrene koppene med betydningsfulle ord. Plutselig var det populært for skoleklasser å kjøpe en kopp i avslutningsgave til læreren hvor det sto “takk”.
Da koppene etterhvert fikk påtrykk av poet Trygve Skaus betydningsfulle tekster, pekte pilene videre oppover.
– Det er nok koppene vi er mest stolte av, men vi har etterhvert fått et stort sortiment av ulike produkter som vi har veldig tro på, sier Linda.
Et hjerte for andre
Sögne Home er i dag en veldrevet bedrift med flere ansatte og med en profesjonell produksjonslinje i alle ledd. Samarbeidet med produsentene i Østen er sterkere enn noen gang.
Gründerne har et stort hjerte for de som produserer varene, og har besøkt dem mange ganger.
– Det er en blanding av godt og vondt fordi det er så mye nød, men så ser vi samtidig hvor mye bedre livene deres blir når de får tilgang til skole og arbeid.
Det har blant annet ført til at Sögne Home årlig donerer penger til en såkalt slumskole nord i India. Alle inntekter fra kruset med teksten “smil tilbake” går også uavkortet dit.
– Nå som vi selv har fått økonomisk mulighet til å hjelpe, så føles det riktig å gjøre det. Vi tenker også at kundene som kjøper et produkt fra Sögne Home synes det er fint at det får positive ringvirkninger langt utover landets grenser.