NÅ VIL SÖGNE HOME EROBRE TYSKLAND

«Salget av koppene til Sögne Home vil ingen ende ta.
Nå sikter de seg inn mot det tyske markedet» .

FVN: Janne Birgitte Prestvold

Les mer om Sögne Home sin reportasje i FVN` en her:


Intervju fra Abito


Gasellene hos S¨ogne Home skyter fart!

Les reportasjen fra Dagens Næringsliv her:

Kristin & Linda fra Sögne Home AS, er stolte av å være Gasellebedrift!

Kruser rundt med lokalt interiørdesign

De lever gründerdrømmen. Merkenavnet Sögne Home setter dessuten hjembygda på Norges interiørkart.

– Det er viktig å poengtere at ö-en ikke er svensk, men gammelnorsk, smiler Linda Olsrud Tallerud (48).

Sammen med Kristin Vassnes (41) eier og driver hun en virksomhet som de siste årene har vokst så fort at den i fjor ble trukket frem som gasellebedrift i Dagens Næringsliv.

Sögne Home leverer interiørprodukter til over 300 norske nisjebutikker, og har i tillegg egen nettbutikk. Krus med korte tekster er bestselgeren. Bare i fjor fant rundt 300.000 eksemplarer med «velfortjent», «favoritten», «jeg lover, jeg veit det går over» og andre påskrifter veien ut til butikkhyllene.

UTVALGET AV tre- og skinnvarer er også betydelig. Krusene produseres i Kina, resten i India. Men alle produktene designes av Linda og Kristin i Søgne og bærer Sögne Home-logoen.

– Målet da vi startet for nesten ti år siden, var en mer fleksibel jobb og litt mer fritid. Slik har det ikke blitt, sier Kristin.

– Det vil si, vi styrer jo arbeidsdagen selv – den er bare blitt mye lenger enn før, sier Linda.

DE JOBBET sammen på Gave- og Interiørhuset i Søgne. Etter hvert fant de ut at de ville finne på noe på egenhånd.

– Det måtte bli noe innen interiør, men vi visste ikke helt hva, sier Kristin.

De prøvde seg først med puter og andre tekstilprodukter med maritimt design. Suksessen uteble. Snart kom krusene. Heller ikke de slo helt an til å begynne med. Men da det først skjedde, tok det helt av.

– Det er skummelt å ta de største skrittene, og vi var kanskje litt naive. Men vi har alltid hatt tro på at vi kunne lykkes, jobbet knallhardt og vært tålmodige, sier Kristin.

FORHOLDET TIL den lokalbanken, har vært avgjørende helt siden starten.

De ønsket ikke å ta opp store private lån, og trengte derfor en solid kassekreditt. Det fikk de i Søgne og Greipstad Sparebank.

– Vi var helt avhengige av å ha noen på laget som trodde på oss. Ettersom vi var privatkunder fra før, så kjente banken oss – og vi kjente den. Det var en trygghet for begge parter, sier Kristin.

Kontakten med banken er fortsatt tett.

– Vi har mange utenlandsoverføringer. Oppstår det feil, ringer vi vår kundekontakt i banken og får hjelp med en gang. Jeg tror ikke alltid det er sånn i de større bankene, sier Kristin.

SØGNE OG Greipstad Sparebank har også hjulpet til med å installere Vipps i nettbutikken. Og den tjenesten blir stadig mer populær.

– Over halvparten av salgene skjer via Vipps. Vi har Klarna og PayPal også, men Vipps er jo så mye enklere å bruke. Et tastetrykk, og du har godkjent kjøpet, sier Linda.

Sögne Home omsatte i fjor for 14,5 millioner kroner. Etter å ha gjort det aller meste selv i mange år, har Linda og Kristin omsider ansatt et par deltidsarbeidere på lageret i Birkedalsveien. I tillegg leier de inn ekstrahjelp i de mest hektiske periodene.

– DRØMMEN OM mer fritid er fortsatt nokså fjern. Men det gjør ingenting. Vi elsker det vi driver med. Sögne Home er blitt en livsstil. Det er nesten umulig å skille jobb og fritid, sier Linda.

De siste årene har de kommet mye tettere på produsentene sine også. De har flere ganger besøkt fabrikkene som de har avtaler med i India. Der støtter de driften av en skole i slummen.

– Slumskolen blir en stadig viktigere drivkraft for oss. Vi vil gi noe tilbake. Forbrukerne som kjøper våre produkter skal dessuten vite at vi er opptatt av at de ansatte på fabrikkene i Kina og India får den lønnen de skal ha, sier Kristin.

Ingen av de to gründerne har noe imot at inntektsveksten skal fortsette i samme tempo. Men de ønsker ikke å bli for store for raskt heller.

– Det er noe som heter «lykkelig som liten». Vi ønsker å stabilisere oss rundt 15-20 millioner kroner i inntekter, og jobbe med å utvikle nye produkter. Og så har vi planer om å ekspandere litt geografisk. Vi begynner nemlig å merke litt interesse fra Tyskland, sier Linda.

Artikkelen er skrevet av Tellus Kommunikasjon AS for Søgne og Greipstad Sparebank.